Alles is meringue in “Meringue: zoet, zalig en oogverblindend schuim”

meringueIk was al fan van meringue, maar na het lezen van het boek van Alex Hoffler en Stacey O’Gorman ben ik er helemaal van overtuigd: ik wil meringue als ontbijt, lunch en toetje. Elke dag. Hun kleurrijke kookboek bevat recepten voor meringues in alle kleuren van de regenboog en met de gekste Willy Wonka-smaken. Een must-have voor iedereen die graag originele toetjes, taarten en traktaties op tafel zet.

De Meringue Girls

De schrijfsters van het boek noemen zich de Meringue girls. Ze hebben allebei gewerkt als chef, en onder de naam meringue girls verzorgen ze de catering van kleine en grote events in het Verenigd Koninkrijk. Ze hebben veel succes met hun unieke en vrolijke product en willen laten zien dat meringues maken helemaal niet zo moeilijk als mensen soms denken. En met een aanbeveling van Jamie Oliver op de omslag van hun boek kan het eigenlijk niet meer misgaan.

Heel veel eiwitten, en iets met dooiers

Meringue is niets meer dan eiwit opgeklopt met suiker. De meringue girls delen hun basisrecept, waarbij je de suiker verhit in de oven voordat je het door de eiwitten klopt. Je krijgt er een heel zacht en luchtig schuim van. En daarmee kun je vervolgens alles maken: schuimpjes in alle smaken, barbietaarten, toetjes en cadeautjes. Leuk detail: de meiden hebben een heel hoofdstuk gewijd aan recepten voor de eidooiers die je overhoudt bij het maken van meringues.

Smaakjes

De recepten zijn duidelijk en goed te volgen. De meringue girls laten zien dat de smaakcombinaties eindeloos en vaak ook verrassend zijn. Wat dacht je van meringues met kokos, rozenwater of chaipoeder? En dan heb ik het nog niet eens over de onweerstaanbare vullingen. Sommige recepten bevatten een layar-icoontje: dan kun je ze scannen met je telefoon en krijg je een howto-filmpje te zien. Handig!

Foto’s om van te kwijlen

Als je dacht dat je met meringue alleen schuimpjes en pavlova kunt maken, zul je in dit boek verrast worden. Ik noem: koekjes met meringuetopping, meringuerol en aardbeimeringue-ijsjes. Als je daar nog niet van begint te kwijlen, dan misschien wel van de mooie food-foto’s in het boek. Prachtige kleuren en styling, heerlijk om naar te kijken. ‘Meringue’ is een superleuk kookboek voor zowel de beginnende als gevorderde bakker. Het is alleen al leuk om te oefenen met het spuiten van toefjes op de bakplaat. Al gaat ’s morgens voor het ontbijt misschien wat ver.

Vormgeving: ♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥♥