Leer bakken met Hans: voor de fijnproever

Leer Bakken met Hans

Hans Spitsbaard is de vijfde winnaar van Heel Holland Bakt, en wat voor één. Hij bakte zich met zijn perfect afgewerkte taarten en zijn voorliefde voor chocola door elke aflevering heen. In zijn winnaarsboek vind je de lekkerste recepten uit het bakprogramma, handige stap-voor-stapfoto’s en: nog meer chocola!

We hebben allemaal gezien hoe het broekie uit het vijfde seizoen van Heel Holland Bakt koekjes bakte voor zijn oma, bij wie hij woont. Ondanks zijn jonge leeftijd zijn Hans’ baksels van een hoog niveau en dat zie je terug in zijn boek. Beeldschone gebakjes, superstrak afgewerkte taarten en decoraties om u tegen te zeggen.

Delicate patisserie

Het boek bestaat uit vier hoofdstukken met in totaal 19 recepten. Niet superveel, maar als je bedenkt dat elke recept uit een paar bladzijdes bestaat snap je dat je wel even bezig bent om ze allemaal te maken. We beginnen met patisserie: vier recepten die niet zouden misstaan in een Franse gebakszaak, zo delicaat en zo prachtig opgemaakt dat ik bij voorbaat al denk: dat kan ik nooit. Al maken de stap-voor-stapfoto’s het wel een stuk toegankelijker.

Leer bakken met Hans, macarons met frambozen

Uit het hoofdstuk Patisserie: Macaron Ispahan

Gebakjes van Hans

Uit het hoofdstuk Patisserie: Dacqoise gebakjes

Chocolade op zijn best

Dan Hans’ favoriete hoofdstuk, en ook dat van mij: chocolade. Vijf recepten waarin de veelzijdigheid van chocola prachtig naar voren komt. Als je zin hebt in iets moeilijks maak je de klassieke opera, waar overigens bij staat: ‘veel verschillende componenten, houd je hoofd er dus bij’. Je hoort het Hans bijna zeggen. Verder: Een charlotte van chocola (briljant), een chocoladetaart met karamel (die gaat op mijn lijstje ‘te bakken’) en een brownietaart met bier. Kan ik hier even al mijn calorieën van deze week voor opsparen alsjeblieft? Wat een genot.

Hoofdstuk chocola

Het hoofdstuk Chocolade, met treffend onderschrift

Brownietaart met bier

Uit het hoofdstuk Chocola: beer & brownies

Friandises en taarten

In het hoofdstuk Friandises deelt Hans zijn favoriete recepten voor lekkers bij de koffie, zoals madeleines, nougat, rozijnenbroodjes en Fryske dumkes. Het ene recept iets moeilijker dan het andere, maar het eindresultaat ziet er altijd onweerstaanbaar uit. Het hoofdstuk Taarten bevat vijf indrukwekkende recepten, waarvan ik het meest benieuwd ben naar de tarte tatin met stoofpeer.

Foodfoto’s zonder kruimels

Alle recepten worden vergezeld door een of meer foto’s waar de creaties van Hans in al hun perfecte schoonheid op staan, zonder kruimeltjes of chocoladespetters. Niet alleen mooi, maar het klopt ook met de technische precisie waar Hans om bekendstaat. Leuk detail zijn de kleine icoontjes van de benodigdheden bij elk recept. Alleen jammer dat er geen bereidingstijden bijstaan, zodat je van tevoren kan inschatten hoelang je met een recept bezig bent.

Aardbeientaart van Hans

Uit het hoofdstuk Taarten: frisse liefde

Bakken met uitdaging

Leer bakken met Hans is een prachtig boek voor de gevorderde thuisbakker die niet terugdeinst van lange ingrediëntenlijsten en die zichzelf eens wil uitdagen. Met de recepten van Hans maak je absoluut indruk op je gasten. Een ding is zeker: Hans heeft de lat voor de deelnemers van het volgende seizoen van Heel Holland Bakt heel hoog gelegd!

Vormgeving: ♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥