Menno ‘Heel Holland Bakt’ de Koning maakt bakken stoer – Review Bakken met Menno

Als je Heel Holland Bakt wint, wordt er een heleboel van je verwacht. Helemaal als je voorganger ideale schoonzoon Rutger van den Broek is die al twee succesvolle bakboeken op zijn naam heeft staan. Menno de Koning heeft zich daar niet door laten afschrikken toen hij aan de slag ging met zijn eigen bakboek. Het resultaat, Bakken met Menno, is een stoer en origineel boek met de favoriete recepten van de beste thuisbakker van 2014.

Voor wie Menno niet kent: deze Haagse hipster deed vorig jaar mee aan het tv-programma Heel Holland Bakt van Omroep Max. In de finale versloeg hij Beth en Anouk met zijn Captain America-taart. Een taart waar hij veel aan te danken heeft, en die dus ook een plekje op de cover van zijn boek verdient.

Pretzels en pindakaas

Menno houdt van strips, fantasy games en eigenlijk alles wat Amerikaans is. Dat zie je terug in zijn bakboek. Niet alleen in de vormgeving, met hier en daar typisch Amerikaanse illustraties, maar ook in de recepten: taarten met cola en pindakaas, donuts, pretzels. Het is leuk om te zien dat Menno zijn eigen identiteit zo in zijn recepten heeft gelegd. En natuurlijk mag een Haags recept ook niet ontbreken: ik ben superbenieuwd naar zijn Haagse kakker.

The return of the cupcake

Tja, cupcakes…De hype mag dan voorbij zijn, dat betekent niet dat je ze niet meer mag maken! En Menno heeft een paar hele leuke cupcakerecepten bedacht, bijvoorbeeld met vijgen, honing en geitenkaas. De mojito-cupcakes zien er heerlijk uit en Menno’s cupcakes met dadels ga ik ook zeker een keer proberen. Hoezo ‘cupcakes zijn zo 2011?’.

Origineel

Ook de andere recepten in Bakken met Menno zijn verrassend origineel, al vind je wel klassiekers zoals sachtertorte terug in het boek. Voor sommige recepten heb je wel wat meer bakervaring nodig: wat dacht je van een drielaagse chocoladetaart of een brioche parisienne? Voor de Heel Holland Bakt-kijkers is het extra leuk om te weten dat er ook recepten uit de afleveringen in het boek staan, zoals de tropische polonaise en de bramencharlotte.

Veganistisch bakken

Als vegetariër heeft Menno ook een aantal veganistische recepten in het boek opgenomen: zonder roomboter, ei en melk dus. En ook deze recepten hebben een Amerikaanse inslag: veganistische hamburgers, cornbread en pindakaaskoekjes bijvoorbeeld. Ook voor alleseters zoals ik zijn deze recepten leuk om te maken. En ze zien er net zo lekker uit als de ‘gewone’ recepten.

Foto’s om van te watertanden

Over lekker uitzien gesproken, fotograaf Harold Pereira is er weer in geslaagd om alle taarten, cakes en koekjes onweerstaanbaar vast te leggen. De styling is eenvoudig maar stijlvol, met veel houten planken en stukken bakpapier. Heerlijk om naar te kijken. Ook de sfeerfoto’s van Menno in zijn keuken en bakwinkel zijn prachtig, vooral de foto van Menno met zijn chocolade-pindakaastaart (die trouwens superlekker is!) vind ik gaaf.

Echt Menno

Bakken met Menno is in alle opzichten een geslaagd boek. Menno heeft niet geprobeerd om een compleet handboek te maken met tig basisrecepten, maar is dichtbij zichzelf gebleven, met recepten die laten zien wie hij is. Geen taarten met fondant of marsepein, maar gewoon lekkere gebakjes met hier en daar een dikke laag botercrème of glazuur. Zo lust ik nog wel een bakboek van Menno!

Vormgeving: ♥♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥♥