Review: Gezond bakken van Amber Albarda is lekkerder dan je denkt

Bakken is niet echt een gezonde hobby. Maar het is zo leuk om te doen en niks is lekkerder dan zelfgebakken koekjes, taart of muffins! Gezondheidscoach Amber Albarda weet dat ook. Daarom schreef ze het boek ‘Gezond bakken’, met 75 recepten voor zoete en hartige baksels die voor de verandering wèl goed voor je zijn.

Amber Albarda’s eerste boek ‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ was een groot succes. ‘Gezond bakken’ is al haar derde boek. Op haar site kun je al haar boeken inzien. Amber schrijft heel nuchter en informatief over wat bepaalde voedingsstoffen doen met je lichaam en hoe je daar verandering in kunt brengen. Sla de eerste 15 pagina’s van ‘Gezond bakken’ dus zeker niet over! Daarna komen de recepten, ingedeeld in zes overzichtelijke hoofdstukken.

Op naar de natuurwinkel

In ‘Gezond bakken’ kom je geen roomboter tegen, geen suiker en geen gewone bloem. Maar wel: kokosolie, dadels en speltmeel. Voor sommige ingrediënten moet je even een ritje maken naar de natuurwinkel. Veel moeite? Bedenk dan wel even dat deze ingrediënten eigenlijk veel natuurlijker zijn dan de veelal gezoete en ongezonde producten uit de supermarkt waar we zo gewend aan zijn geraakt.

Lekker en gezond

De recepten dan. Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken hoeveel lekkere dingen je kunt bakken zonder ongezonde ingrediënten. Het klinkt allemaal lekker: appel-kokoscake, chocolate chip cookies en bananenmuffins bijvoorbeeld. En wat dacht je van een gezonde chocoladesaus? Jammer dat niet elk recept een foto bevat, maar daar is maar een oplossing voor: zelf bakken!

Koekjes met quinoa

Het is even een omslag als je zoals ik gewend bent om te bakken met veel suiker, bloem en roomboter. Maar Amber weet het zo te brengen dat je gelijk nieuwsgierig wordt naar die muffins met bosbessen en appelmoes en de brownies met avocadoglazuur. Overigens bakt Amber niet met superfoods zoals gojibessen of chiazaad, gekker dan koekjes met quinoa wordt het niet.

Om vrolijk van te worden

Het boek zelf heeft een gezellige uitstraling, met veel kleurtjes en mooie foto’s. Je wordt er gelijk vrolijk van! Ook handig is dat bij elk recept kleine icoontjes staan om aan te geven of er bijvoorbeeld gluten of zuivel in wordt gebruikt.

Eindoordeel

Heeft gezond bakken ook een nadeel? Tja, door al dat speltmeel, palmsuiker en die dadels ziet alles wat je bakt er een beetje bruin uit. Dus als ik wil uitpakken met een fantastische verjaardagstaart zou ik er toch een ander kookboek bij pakken. Maar als ik zin heb om iets te bakken maar niet om me schuldig te voelen weet ik welk boek ik nodig heb: ‘Gezond bakken’ van Amber Albarda!

Vormgeving: ♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥♥