Rutger bakt: een persoonlijk kookboek over bakken met passie

Net als de rest van Nederland keek ik vorig jaar watertandend toe hoe Rutger de sterren van de hemel bakte in Heel Holland Bakt (Omroep MAX). Amper een jaar later heeft de 27-jarige Rutger van den Broek een eigen kookboek op zijn naam staan, met 70 recepten voor taarten, cakes en nog veel meer.

Het zat er natuurlijk dik in dat er een kookboek van Rutger zou komen. Maar aan alles is te zien dat ‘Rutger bakt’ geen overhaast project is geworden. In maar liefst 255 pagina’s neemt Rutger de tijd om zijn passie voor bakken over te brengen op zijn lezers. Niet alleen met recepten, maar vooral ook met zijn persoonlijke verhaaltjes, over hoe een recept tot stand is gekomen of met welke taart hij zijn vriend heeft verleid (de fraisier).

Niet standaard, wel toegankelijk

De recepten zijn ingedeeld in 6 overzichtelijke hoofdstukken. Je zult geen taarten of koekjes tegenkomen die Rutger ook bakte in Heel Holland Bakt, maar wel een heleboel andere lekkere dingen. Het leuke is dat het geen standaard taarten zijn, maar dat ze tegelijkertijd wel toegankelijk zijn. Ik heb nog nooit een aardbeienslof of paleisbanket gemaakt maar ik krijg meteen zin om het te proberen!

How-to’s en high tea’s

Handig zijn ook de how-to’s achter in het boek, met stap-voor-stapfoto’s en uitleg over bijvoorbeeld het tempereren van chocola of het maken van praliné. Mijn favoriete hoofdstuk is denk ik ‘High tea’, met 13 recepten voor zoete en hartige hapjes. Uit ervaring kan ik zeggen dat de ultieme brownies van Rutger inderdaad erg lekker zijn! Maar ik ben ook erg benieuwd naar de tartelettes met mangocurd en frambozen en de kokosblondies…Eigenlijk naar alles!

Een tien voor styling, fotografie en vormgeving

Wat daar vooral aan bijdraagt is de styling en de fotografie van de gerechten. Bij elk recept hoort een paginagrote foto die qua uitstraling mooi aansluit bij het recept. Kruimelige chocolate chip cookies in een houten schaal, een feestelijke paaskrans op een mooi glazen plateau. Een van de mooiste foto’s vind ik de foto helemaal achterin het boek; een taartplateau met nog 1 stukje van de chocolade-frambozentaart die op de voorkant van het boek staat. Dat is echt oog voor detail hebben. De recepten zelf en de rest van het boek zijn ook erg mooi vormgegeven; overzichtelijk, stoer en met leuke kadertjes met extra baktips.

Van alle markten thuis

Dat Rutger echt van alle markten thuis is laat hij zien met zijn hoofdstuk over brood: maar liefst 18 recepten voor zoet en hartig brood, van suikerbroodjes tot foccacia en kip-currybroodjes. Ik zag er altijd tegenop om zelf brood te maken (veel werk, eng), maar met de duidelijke beschrijvingen van Rutger durf ik het wel aan.

Voor de gepassioneerde thuisbakker

Het enige wat ik mis in ‘Rutger bakt’ is de bereidingstijd bij de recepten. Ik vind het altijd wel fijn om te weten hoeveel tijd iets kost voordat ik ergens aan begin. Maar los daarvan heeft Rutger een prachtig, origineel en vooral persoonlijk bakboek afgeleverd. Een aanwinst voor de boekenkast van iedere gepassioneerde thuisbakker.

Vormgeving: ♥♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥♥