’t Verrukkelijke Kinderbakboek maakt van bakken een feestje

Bakboek van Rutger van den Broek en Mark Haayema

Wie heeft er geen zoete jeugdherinneringen aan het aflikken van de deeghaken of de beslagkom? Rutger van den Broek en Mark Haayema in elk geval wel. Samen maakten ze een nieuw kinderbakboek, met 28 recepten die niet al te ingewikkeld zijn, maar wel superlekker.

Rutger van den Broek heeft na vier kookboeken geen introductie meer nodig. Mark Haayema zou je kunnen kennen van zijn kinderboeken, liedjes van Kinderen voor Kinderen of uit het theater. Hij schreef voor dit boek verhaaltjes, rijmpjes en weetjes die stuk voor stuk met bakken te maken hebben. Een feest om te lezen, ook voor de volwassen lezer.

Bakken met de seizoenen mee

Maar we hebben natuurlijk zin om te bakken! Het boek begint met een korte uitleg van de basistechnieken en -benodigdheden. Heel handig voor de beginnende thuisbakker. De recepten zijn ingedeeld volgens de seizoenen: appeltaart in de herfst, kruidnoten in de winter en worteltaart in de lente. Superleuk en origineel! In elk recept wordt duidelijk uitgelegd wat je moet doen. Soms staat er een extra baktip bij. In elk geval altijd een mooie, grappige of kleurrijke foto.

He, die ken ik al!

Sommige recepten komen de oplettende lezer bekend voor: variaties op Rutgers kokosbollen, aardbeientiramisu en worteltjestaart stonden ook al in eerdere kookboeken. De recepten zijn wel iets aangepast, zo mag je voor de tiramisu gewoon kant-en-klare lange vingers gebruiken. Bij de worteltjestaart zou ik mijn kind overigens geen bos wortels laten raspen, maar gewoon kiezen voor een zakje peen julienne.

Van pannenkoekentaart tot appelflap

De recepten zijn in elk geval goed afgestemd op de doelgroep: welk kind droomt er nou niet van een pannenkoekentaart zoals op de voorkant van het boek? Maar ook de cupcakes, verwentelteefjes (tip voor vader- of moederdag!) en appelflappen zullen bij de meeste kinderen een schot in de roos zijn. De recepten nodigen uit om gelijk de keuken in te duiken. Want laten we niet vergeten dat bakken niet alleen iets lekkers oplevert, maar ook quality-time is voor het hele gezin!

Wat is de bereidingstijd?

Het enige wat ik als thuisbakker mis, is een indicatie van de bereidingstijd bij elk recept. Het zou handig zijn om van tevoren ongeveer te weten hoelang je bezig bent, zonder dat je daarvoor het hele recept hoeft door te lezen. Helemaal als je gaat bakken met (ongeduldige) kinderen.

Voor jong en oud

Wat het boek helemaal afmaakt zijn de vormgeving en de illustraties. Die geven het boek de look en feel van een kinderboek, zonder kinderachtig te zijn. Ook als meer ervaren thuisbakker kun je inspiratie opdoen in het kinderbakboek. Of als je zin hebt om iets te bakken maar geen uren in de keuken wil staan en zeker wilt weten dat het lukt. Heb ik ook wel eens 😊

Auteur: Rutger van den Broek en Mark Haayema
Fotografie: Saskia Lelieveld
Illustraties: Emanuel Wiemans